Mijn plan om de virussen te lijf te gaan

Heel naïef dacht ik dat we het wel gehad hadden, die tijden dat het hele gezin geveld was door een virus. Virussen waar elk kind dat naar een gastouder, opvang of school gaat aan wordt bloot gesteld. Helaas, het blijkt een eeuwige strijd. Op andere blogs lees ik soortgelijke berichten: Lilian is er bijvoorbeeld ook klaar mee.

Op de een of andere manier ben ik ook altijd de persoon die wordt aangestoken.

Ik kan er de klok op gelijk zetten: als E.verkouden is, ben ik dat 1 a 2 dagen later ook. Buikgriep? Even later ben ik ook geveld. Met als klein detail dat mijn werk gewoon doorgaat en ik me niet om elk virusje ziek wil melden. Daardoor zit ik vaak met een hoofd vol snot en een verpakking keelpastilles/zakdoekjes/vitamine c kauwtabletten aan mijn bureau. Om over het gebrek aan energie nog maar te zwijgen. Gelukkig heb ik genoeg vrije dagen, al is het jaar natuurlijk nog niet om.

Vroeger was ik nooit ziek

Althans, dat denk ik. Of ik nam meer tijd om ook daadwerkelijk uit te zieken, waardoor ik niet meer vatbaar was voor elk virus dat er heerste. Sinds ik moeder ben ben ik echter al ontelbare keren verkouden geweest- eigenlijk is het inmiddels chronisch-  en zijn de keren dat ik een buikgriep heb gehad ook al op één hand te tellen. Het allerergste aan dat ziek zijn vind ik de vermoeidheid. Waarom? Omdat er simpelweg amper tijd is om moe te zijn. Ik weet het, je lichaam hoort een tempel te zijn, maar in de praktijk ben ik 24 uur per dag moeder en vergeet ik dat gezegde nogal eens.

Tijd om er iets aan te doen!

Terwijl ik dit artikel typ, is het weer eens zover en zijn zowel E. als ik verkouden, moe en lichtelijk chagrijnig. En het is nog niet eens echt herfst, hét seizoen bij uitstek waarbij de kinderziektes en griepvirussen langzaam tot bloei komen. Hoog tijd om een plan de campagne te maken over hoe we het herfst- en winterseizoen zo gezond mogelijk door gaan komen.

  • Meer groente en fruit eten. En dan ook echt veel meer. Ik ben niet zo’n fruiteter, E. eet alleen voorverpakt vloeibaar fruit, dus op dit gebied is nog zat te verbeteren. 2 stuks fruit per dag, extra groente en minder rijst, aardappelen of pasta in mijn geval.
  • Op advies van mijn vader slik ik nu extra magnesium. Het schijnt dat veel mensen een magnesiumtekort hebben en dit kan onder andere vermoeidheid veroorzaken en je vatbaarder maken voor virussen.
  • Ondanks het veranderende weer wil ik vaker de buitenlucht in. Ik heb een kantoorbaan en reis met auto naar mijn werk vanwege de afstand, dus veel extra beweging pak ik niet. Ik wil vaker proberen te ‘lunch wandelen’ en misschien na het avondeten ook een ommetje maken. Alle beetjes helpen.
  • Minder achter het beeldscherm van mijn laptop doorbrengen is een uitdaging met mijn werk en hobby, maar het proberen waard. Dat wil ik gaan bereiken door strikter te plannen wanneer ik ga bloggen, bijvoorbeeld. Daardoor hoop ik ook effectiever te werken.
  • Intensief sporten heb ik nooit gedaan, maar ik heb wel altijd baat gehad bij het doen van yoga en pilates-oefeningen. De lessen vind ik echter wel vrij prijzig, zodat ik eerst ga kijken of er online wat over te vinden is. Misschien kan ik dit dan thuis gaan doen. De basishoudingen weet ik nu, dus die kan ik niet meer fout doen. Iemand ideeën voor een app?
  • Optioneel: vaker met E. door de huiskamer dansen op muziek naar keuze of ons allebei geven voor een combiles dansen voor peuters en moeders. Volgens mij bestaan dat soort cursussen ook nog!
  • Last but not least: vroeger gaan slapen en me realiseren dat er maar 24 uur in één dag zit en dat ik in die 24 uur niet alles hoef te doen.

Wat doe jij om fit en gezond te blijven?

Volg Dochterlief.nl ook op Bloglovin, Instagram & Twitter

Filed under Dochterlief ervaart
Author

Romy (1980) droomde als kind al dat ze schrijfster zou worden, dus is nu eindelijk Haar Boek aan het schrijven. Ze is verder gek op series kijken, boeken lezen, hard meezingen met de radio (wel als ze alleen is) en lekker eten.

7 Comments

  1. Vitamine D is er ook zo eentje (waar veel mensen tekort van hebben). En relaxen, ook al is het alleen even mijn ademhaling volgen.

  2. Ik gebruik dagelijks magnesiumolie, dat zit in een sprayflacon dus makkelijk te doseren en word beter opgenomen dan de magnesiumpillen. Het geeft mij idd wat meer energie en wanneer ik hoofdpijn heb spuit ik een beetje in mijn nek de hoofdpijn is binnen no time weg.

  3. hier ook een die meer is gaan sporten, gezonder is gaan eten en me hierdoor fitter voel, waardoor ik minder vaak moe en verkouden etc ben. Ik heb echt baat bij mijn twee stuks fruit 🙂

  4. Ik ga vijf keer per week hardlopen en een keer fietsen. Sinds ik ben gaan hardlopen ben ik veel minder vaak ziek. Vroeger was ik echt om de haverklap verkouden.

    Ook heb ik het idee dat de weerstand weer beter wordt als de kinderen wat ouder worden!

    • 5 keer per week hardlopen, met een huishouden te runnen, kinderen die je op moet voeden en een blog bijhouden? Diep respect voor jou!

      Maar ik geloof je meteen als je zegt dat vaker sporten helpt. Dat is al talloze keren uit onderzoeken gekomen. Misschien toch maar eens de stoute (hardloop) schoenen aantrekken…

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.